Out Patient Department, Mzuzu - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Corien Kuit - WaarBenJij.nu Out Patient Department, Mzuzu - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Corien Kuit - WaarBenJij.nu

Out Patient Department, Mzuzu

Door: corienkuit

Blijf op de hoogte en volg Corien

16 April 2012 | Malawi, Mzuzu

Bij gebrek aan clienten zal ik jullie nog wat meer inlichten over mjn verblijf hier.

Afgelopen weekend waren we lekker vrij en hebben we flink ons best gedaan om wat bij te kleuren. De afgelopen week was het namelijk hartstikke koud en regende het constant. Gelukkig maar dus dat we gewoon aan het werk moesten, minder gelukkig was ik. Want op de kamers van de clienten na, is er niet veel dak bij het ziekenhuis waar ik stage loop. Maar het weekend heeft qua weer een hoop goed gemaakt.

Deze week ben ik begonnen op de OPD, Out Patient Department. Dit ligt in het centrum van Mzuzu, hier komen de clienten die niet opgenomen zijn. De eerste kennismaking is hier met de clienten (voor opname), en na rehabilitatie komen de clienten hier meestal nog een poosje 1 keer per maand om te kijken of alles nog stabiel blijft. Maar vandaag zijn er helaas niet zoveel afspraken. Vanmorgen heb ik wel een opname gesprek bijgewoond. Jammer dat het allemaal in het Chichewa/chitumbuka gaat, maar gelukkig is de overdracht en het papierwerk wel in het engels en kan is dus nog redelijk goed mee krijgen wat er gaande is.

Verder is bij de OPD de mogelijkheid voor structuur voor psychiatrische clienten. Een soort van sociale werkplaats, en wat ik erg opvallend vond is dat het meerendeel van de clienten die daar werken een verstandelijke beperking hebben. Verstandelijke beperkingen vallen hier dus onder psychiatrie, er is geen andere plek voor hen.
Ook is er nog een kinderafdeling. De kinderen worden van de straat gehaald en krijgen hier education, zodat de kans op een betere toekomst wordt vergroot.
Ook is er een basisschool voor kinderen met een psychische achtergrond, ook dit zijn allemaal verstandelijk beperkten. Het lijkt me ontzettend leuk om daar een paar dagen/weken mee te kijken/lopen/werken. Dat wordt dus passen en meten in mijn planning.

Naast deze mogelijkheden is er ook nog een community team dat naar de dorpjes om Mzuzu heen toe gaat. Ze bezoeken daar clienten die niet de mogelijkheid hebben om hierheen te komen. Als het goed is ga ik daar ook nog 1 of 2 dgn bij mee. Dan kan ik daar meer over vertellen.

Het gebouw en de tuinen rondom OPD van St John of God zijn ook weer ontzettend mooi. Ik zal eens kijken of er wat foto'tjes gemaakt kunnen worden. Gezien we een fotoverslaafde mee hebben naar Malawi (ja ik bedoel Sanne) moet dat vast geen probleem zijn, haha.

Corien!

Ontzettend leuk trouwens alle reacties! Ik wacht met smart op de volgende :P

  • 16 April 2012 - 16:57

    Leny(buren):

    hey corien!! leuk om je verslagen te lezen. geniet maar lekker meissie!! ik zat achter de computer en dacht misschien kan ik wel iets vinden waar je bent of zo...........
    gelukt!!!
    fijne tijd! en tot horens.

    liefs leny

  • 16 April 2012 - 19:20

    Rosanna:

    Heey meis,
    Echt super leuk om dit zo allenmaal te lezen totaal iets anders volgens mij?

    Hier is het weer ook niet veel soeps !
    Ben benieuwd na foto's !

    Liefs

  • 16 April 2012 - 19:35

    Vera:

    Leuk om weer wat te horen! Jammer dat er ff gebrek aan cliënten was :( Maar zo kon je ons weer even op de hoogte stellen :) Ben benieuwd hoe het nog gaat lopen :) Gaan jullie ook nog dingen bezoeken ofzo? of is er wat in de buurt? Of is bijkleuren te belangrijk haha!
    Xx

  • 17 April 2012 - 10:31

    Angelique Knoops:

    Ha Corien!
    Klinkt allemaal interessant! Wel balen dat er weinig engels wordt gesproken en dat je weinig mee kan krijgen van zo'n gesprek. Is er de mogelijkheid dat de patienten engels praten? Of is het bijna zo dat jij die taal moet gaan spreken =)? Wel erg leuk dat je verschillende facetten kan meemaken in de psychiatrie!! Hoe bevalt het leven daar in Malawi? Al een beetje gewend? Zal wel allemaal vreemd zijn qua cultuur, eten, wonen etc. Ben benieuwd naar de volgende verhalen.

    Liefs Angelique

  • 17 April 2012 - 15:46

    Rianne:

    Echt leuk om je te volgen via deze blogs. Brengt me weer een beetje 'thuis' ;)
    Ik vertelde toch dat ik in Mzuzu nog ga werken bij een straatkinderproject, Umoza. Dat is de 'kinderafdeling' waar jij het over hebt. Als je de teamleider tegenkomt, Christopher Mhone, doe hem de groetjes van mij :) Heb ik nog steeds contact mee en via hem ga ik daar straks ook terug.
    Mee met een het commynity team, op outreach, is een echte aanrader!! Ik zou vaker dan 2 keer mee gaan. Ze gaan steeds naar andere plaatsen. En informeer even wanneer er iemand naar Mzuzu Prison gaat om daar wat clienten te injecteren. Gaaf om mee te maken!!

  • 17 April 2012 - 17:20

    Pa:

    leuk verhaal.

  • 18 April 2012 - 14:56

    Corien Kuit:

    Hee, wat leuk al die reacties. Ik reageer even kort op de vragen en probeer ze in mijn volgende verslag te verwerken. De foto's zet ik trouwens op facebook, want het uploaden op waarbenjij.nu duurt erg lang.

    Leny: Wat leuk dat je me ook volgt! Ik geniet er zeker van. En ik ga proberen het zonnetje en de temp. in juli mee naar NL te nemen!

    Rosanna: Ja het is echt een wereld van verschil met NL. Soms tegen het ongelofelijke aan, helemaal wat ik van mijn reisgenootjes uit het algemene ziekenhuis hoor.

    Vera: Ja we gaan zondag naar het meer toe. En volgend weekend willen we het hele weekend aan het meer door brengen (Malawi Lake). Schijnen heel veel mooie plekjes te zijn. Verder hebben we nog een safari naar Zambia op de planning staan, en willen we ook nog wat parken in Malawi zelf bezoeken. Dus er komen nog spannende verhalen aan!

    Angelique: Alle onderwijs dat hier gegeven wordt, wordt in het engels gedaan. Dus hier in de stad kan vrijwel iedereen engels spreken. De clienten die ik tot nu gezien heb zijn zo verward dat het lastig is voor hen om engels te praten, maar ze proberen het wel. En ik probeer een beetje Chi-tumbuka te leren dus over 3 mnd. kom ik vast een heel eind. Ik zal in mijn volgende verhaal wat meer over Malawi zelf vertellen :).

    Rianne: Dank voor je tips. Ik ga er zeker wat mee doen! Ik wil mijn verblijf hier natuurlijk zo leuk en leerzaam mogelijk maken :).

    Liefs Corien

  • 19 April 2012 - 12:25

    Adinda:

    Hey Corien, super dat je het zo naar je zin hebt. Heb je het idee dat je al wat meer van de taal gaat begrijpen? Anders ga jij hen toch Engels leren?ben benieuwd naar de foto's die gaan komen van het lake. Groetje en tot de volgende ronde! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corien

Actief sinds 29 Nov. 2011
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 15075

Voorgaande reizen:

06 April 2012 - 06 Juli 2012

Stage in Malawi

Landen bezocht: