Cultuurshock - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Corien Kuit - WaarBenJij.nu Cultuurshock - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Corien Kuit - WaarBenJij.nu

Cultuurshock

Door: Corien Kuit

Blijf op de hoogte en volg Corien

06 Mei 2012 | Malawi, Mzuzu

Gisteren zaten we met z’n 3en wat te drinken op een terras, terwijl we ondertussen verschillende verkopers op een, voor ons nu natuurlijke/normale, manier afwezen. Toen kwam ter sprake dat we een hele onbewuste (nouja niet helemaaaaal onbewust) cultuurshock is geweest.
De manier waarop we nu omgaan met, voor ons in de 1e weken ongewone dingen, is een wereld van verschil met de manier hoe we nu op dezelfde dingen reageren. En dat gebeurde eigenlijk heel geleidelijk.

Waar we eerst elke verkoper vriendelijk op een niet afwijzende manier probeerde af te wijzen, gaat het nu gewoon op de Afrikaanse manier. Nee is nee. Ook weten we nu een beetje naar wie we wel, en niet moeten luisteren. En durven we beter onze grenzen aan te geven. Dat is prettig voor ons, maar ook voor de mensen hier.

En als de elektriciteit weer eens uit valt blijven we gewoon kletsen en/of eten en duurt het langer dan een paar minuten staat er eens een keertje iemand op om een kaarsje aan te steken of een lampje te pakken. Waar we eerste elke keer weer schrokken als het ineens donker was.

Ook voor de insecten worden we langzaam aan steeds iets minder bang (Sanne en ik), en bij Linda is de kippenangst stukje bij beetje aan het afnemen. We worden dus eigenlijk best wel stoer en volgens mij zijn we aardig over onze cultuurshock heen!

Tot we op de Afrikaanse markt aankwamen… Ik denk toch niet dat we al helemaal gewend zijn aan het Malawische leventje :P ;).

Liefs Corien

• 06 Mei 2012 - 11:34

Atie:

Wat was er dan op de markt te zien?

• 06 Mei 2012 - 12:23

Leny:

gezellig weer een verhaal van corien!!!
    en wat een lekkere temparaturen hebben jullie. geniet er maar lekker van!
    nog een fijne tijd jullie,en tot horens,.

liefs leny

• 06 Mei 2012 - 15:06

Job:

mooie verhaal
    kun je wel elkker eten op een terasje

• 06 Mei 2012 - 17:49

Vera:

Haha ja zo wen je vanzelf aan een leventje in een ander land! Grappig dat je dat best goed beseft :) Vertel je in je volgende verslagje weer wat over hoe het op stage gaat?:) Ben benieuwd of je al andere dingen mag doen en hoe leuk het is enzo:)
    X

• 07 Mei 2012 - 19:09

Linda:

Ja Vera heeft wel gelijk. We zijn ook benieuwd naar het 'serieuze' leven tijdens jullie 'vakantie'! ;)

Maar wel leuk om te lezen dat je verandert. Alhoewel jij altijd wel je mondje bij je hebt toch?

x